Benedikt XVI. - Ježíš Nazaretský

19. 2. 2008 9:37
Rubrika: Nezařazené

citáty z Bible - citáty z knihy - vlastní poznámky 


Hospodin, tvůj Bůh, ti povolá z tvého středu, z tvých bratří, proroka jako jsem já. Jeho budete poslouchat..." (Dt 18,15).  Ukázalo se, že získáním Palestiny nebylo dosaženo spásy, že Izrael na své skutečné osvobození pořád ještě čeká, že je nutný exodus radikálnějšího druhu a že je k němu potřeba nového Mojžíše. /16/  Izrael smí doufat v nového Mojžíše, který se ještě neobjevil, ale který povstane v pravý čas. A poznávacím znamením tohoto "proroka" bude, že bude pobývat s Bohem tváří v tvář jako přítel s přítelem./17/

cesta víry proti věštění 

1. JEŽÍŠŮV KŘEST

Plný význam Ježíšova křtu , jeho nesení "veškeré spravedlnosti", se vyjevuje až skrze kříž: křest vyjadřuje přijetí smrti za hříchy lidstva a hlas při křu" "Toto je můj milovaný Syn...." předjímá vzkříšení. Tak je také zřejmé, že v Ježíšových promluvách vyjadřuje slovo "křest" jeho smrt (Mk 10,38, Lk 12,50). /26/

Jan Zlatoústý píše: "Ponoření a vynoření jsou obrazem sestupu do pekla a zmrtvýchvstání."

...vstup do hříchu druhých je sestupem do "inferna" - nejen, jako u Danta, sestupem přihlížejícím, ale spolu-trpícím.../27/ 

...je káždému z nás "vnitřnější než mé vlastní nitro" (sv. Augustin, Vyznání III, 6,11)./30/ 

2. JEŽÍŠOVA POKUŠENÍ

A protože sám prožíval utrpení a zkoušky, dovede pomáhat těm, na které zkoušky přicházejí. (Žid 2, 17)  

 - tři pokušení. Hlanví problematika - nikdo nemá právo pokoušet (zkoušet) Boha. Přitom se tak několikrát v Bibli stane. Izraelité na poušti chtějí vodu, v Noném zákoně - Jsi-li Syn Boží, proměn kámen v chléb....sestup z kříže....

- další zajímavost na kterou autor poukazuje ďáblovo vystupování jako znalce písma. Cituje žalma a pomocí vlastního výkladu pokouší Pána Ježíše. Z toho můžeme vidět zneužitelnost Písma. 

3. EVANGELIUM O BOŽÍM KRÁLOVSTVÍ

evangelium - radostná zpráva je nedostatečný překlad. Poselství od císařů (obsah ani příjemný být nemusí).

- není to jen sdělení, ale i akce, působící síla, která vstupuje do světa a přitom uzdravuje a proměňuje.

Boží království je blízko - autor se snaží sdělit pravý význam. Boží království je v každém z nás. Je to to nejmenší, ale nejdůležitější. Zrno, ze kterého vyroste klas. Kvas, díky kterému těsto vykyne. 

zajímavá je zmínka o interpretaci ideje Království /49/ 

4. HORSKÉ KÁZÁNÍ

V úvodu je poukazováno  na to, že Ježíš nepřišel zrušit proroky (Starý Zákon), ale naplnit je. Ježíš sedí na hoře - význam "učitelského stolce ", "katedry ". Později Ježíš mluví o tom, že farizeové a učitelé Zákona mají autoritu a je nutno je poslouchat i přes to, že jejich skutky mluví proti tomu, protože sedí na učitelském stolci Mojžíšově. Pán Ježíš neučí stejně a ze stejné pozice jako učitelé, mistři. Přichází jako větší Mojžíš, rozšiřující smlouvu na všechny národy.

Blahoslavenství - nenahrazují desatero. Podle autora jsou vlastně biografií Ježíše. 

Z blahoslavenství i varování: běda vám, boháči, běda vám, kdo jste nasyceni - odtud vede F. Nietzche svoji zuřivou kritiku křesťanství. Křesťanská morálka je podle něj "kapitální zločin proti životu" "Stali jsme se muži - i chceme království pozemské." (moje pozn. pro srovnání: Nebe na zemi - J. Werich, J. Voskovec).

Mnohé z toho vešlo do moderního povědomí a dalekosáhle to uřčuje dnešní životní pocit.

Staří Řekové viděli jako největší hřích tzv. hybris - zpupný egoismus -člověk se povyšuje na boha.

Pravý Bůh sestupuje, zříká se sebe, až k smrti na kříži.  

Mesiášova Tóra

- autor se v této části častokrát opírá o knihu židoského učence Jacoba Neusera: A Rabbi Talks with Jesus; Dialog židovství s křesťanstvím. Autor zmíněné knihy nevidí hlavní problém v tom, co říká Ježíš, ale v jeho osobě samotné. To, co Ježíš říká může být pravda jedině, jestliže Ježíš je Bůh.

5. MODLITBA PÁNĚ 

Otče náš - Smíme říkat Otče, protože Syn byl naším bratrem a Boha nám zjevil.

Posvěť se jméno tvé - Můžeme jen prosit jeho samotného, aby nás nenechal zničit světlo jeho jména na tomto světě. /107/

Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi - Země se stává "nebem" tehdy a takovou měrou, jakou se na ní děje Boží vůle, a je pouhou "zemí" tehdy a takovou měrou, jakou se od Boží vůle odvrací.

Chléb náš vezdejší dej nám dnes - Modlitba předpokládá, že učedníci jsou chudí. - vezdejší - epioúsio - podle Origena slovo vytvořené evangelisty. Dnes existují dvě základní interpretace: a) "nutné pro zdejší existenci" b) "budoucí" - v kontextu nedává logiku.

Ale zbav nás od zlého - Neblahé věci mohou být nutné pro naše očištění, ale zlo ničí. 

6. UČEDNÍCI - autor poukazuje na různost lidí ve skupině dvanácti (Zélóti, rybáři, celník, ...), upozorňuje také na skupinu sedmdesáti (dvaasedmdesáti) učedníků. Zmiňuje také skutečnost, že Ježíše a jeho učedníky doprovázely ženy. "Učednice" mají sice jiný úkol než učedníci, ale jejich účast ve společenství je zásadní.

7. PODOBENSTVÍ A JEJICH POSELSTVÍ

a) O milosrdném Samaritánovi (Lk 10,25-37) - po zamyšlení se nad tím, kdo je bližní /141/, je zmíněn výklad církevních otců a jeho alegorický ráz. Ti viděli v osobě Samařana samotného Pána Ježíše, který se ujímá "Adama" na cestě dějin.

b) O dvou bratřích (Lk 15,11-32)  -   Podobenství nevypráví nějaké vzdálené věci, pojednává o tom, co se skrze Pána děje těď a tady. Je zde zamyšlení nad otázkou, kde má v tomto podobenství místo Kristus. Zajímavou odpověď nacházíme u sv. Augustina: "Otcova paže je Syn" Ireneus za Syna a Ducha označoval obě Otcovy ruce. Tematika dvou bratří navazuje na izraelskou tradici (Kain x Abel, Ismael x Isak, Ezau x Jákob). Je tu také upozornění na tichou závist po tom, co si mohl dovolit ten druhý.

c) O boháči a Lazarovi (Lk 16,19-31) - žádost boháče z hádu (přechodné místo - ne gehenna (peklo)) o větší jasnost a znamení. Nejvyšší pravdy nelze vměstnat do stejné empirické evidence, jaká je vlastní jen a pouze hmotě. 

8. VELKÉ OBRAZY JANOVA EVANGELIA

- skutečným nárokem evangelia bylo podat správně obsah promluv. Dar živící člověka jako lidsku bytost musí být větší, musí být z jiné roviny. Ano Tóra je "chléb" od Boha, ale ukazuje nám takříkajíc jen Boží záda, je "stínem". /188/

Pravý pastýř nevlastní ovce jako nějakou věc; ony mu "patří" právě tím, že ho znají, a toto "znát" znamená vnitřně přijímat. /196/

9. DVA VÝZNAMNÉ MILNÍKY JEŽÍOVY CESTY: PETROVO VYZNÁNÍ A PROMĚNĚNÍ

Petrovo vyznání - "Blahoslavený jsi, Šimone, synu Jonášův, protože ti to nezjevilo tělo a krev, ale můj nebeský Otec." (Mt 16,17) /206/

Proměnění - Petr chce postavit stany. Souvislost se svátkem stánků? Nebo ve této události vidí začátek mesiášské doby, kde mají spravedliví přebývat ve stanech?

10. JEŽÍŠOVY VÝPOVĚDI O SOBĚ

a) Syn člověka - Výraz "Syn člověka" zůstal vyhrazen samému Ježíši, ale nová vize jednoty Boha a člověka, která se v něm vyjadřuje, prostupuje a formuje celý Nový zákon. V následování Ježíše Krista jde o tuto novou lidskost, pocházející od Boha. /231/

b) Syn - Jen Syn zná Otce. Synova vůle je jedno s chtěním Otce.      /234/

c) Já jsem to - spojitost s Ex 3,14. Sedm obrazů Janova evangelia: Já jsem chléb života - světlo světa - dveře - dobrý pastýř - vzkříšení a život - cesta, pravda a život - pravý vinný kmen. /242/

 

 

Zobrazeno 1925×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona